Afrika

1 juli 2016 - Nationaal park Etosha, Namibië

In Maleisië hebben we gehoord dat Nederland ook een mooi en leuk land is. Zo vrij als we zijn boeken we tickets naar Nederland. We leggen contact met een vervoerder die ons naar het eerste hotel kan brengen. Op het vliegveld staan er hele enthousiaste mensen te wachten die ons naar het hotel in Maassluis brengen. Het hotel ziet er keurig uit; allemaal een eigen slaapkamer en een heerlijke douche. We worden uitgenodigd bij de locals om te blijven eten.
Het eten is heerlijk, iets typisch Nederlands (stamppot van een soort sla dat ze andijvie noemen)
Na het eten gaan we snel naar bed. De volgende dag doen we niet veel, we besluiten tickets te boeken naar Afrika voor de dag erna. Eerst gaan we nog naar het werkadres van de burgermeester om wat formulieren te halen, en we pakken de tassen weer in. De kinderen spelen heerlijk met al het speelgoed, ze voelen zich heerlijk vrij in het hotel. Morgen is de vlucht naar Afrika dus we besluiten vroeg weer naar bed te gaan. We hebben het heerlijk gehad in Nederland maar zijn blij dat we naar Afrika gaan...

Hoe het echt zit? Waarom we naar Nederland zijn gegaan voor 2 dagen?! Om Zuid-Afrika in/uit te mogen heb je de officiële geboorteaktes van de kinderen nodig. Dit is een nieuwe eis vanaf juni 2015 en ondanks onze goede voorbereidingen waren wij daar gewoon niet van op de hoogte. Hoe we ook piekerden en nadachten (en daar hadden we genoeg tijd voor op onze vlucht naar Amsterdam) we wisten het echt niet. Via tix.nl hadden we de vlucht geboekt en via hen hebben we geen melding gekregen. Hoewel je zelf verantwoordelijk voor de juiste papieren bent, geeft tix.nl in de mail van de e-tickets aan dat je op een site kan checken of je alle documenten bij je hebt. Helaas staat er op deze site niks over geboorteaktes. Dus ja, daar sta je dan in Kuala Lumpur en dan word je niet toegelaten op de vlucht naar Afrika. Dan staat het huilen je nader dan het lachen dat kan ik je wel verzekeren.

Maar we zijn er gekomen! Vrijdagmiddag in Afrika! We halen onze super-stoere-4x4-met daktenten-auto op en rijden meteen door naar Pilanesberg NP. Het is najaar in Afrika en dat merken we al snel. Het is vroeg donker en dan is het ook echt koud!! We duiken snel onze tent in ook al is het vroeg. Maar dat maakt niet zoveel uit. We hebben nog een aardige jetlag van Maleisië. Zaterdagochtend stappen we in onze auto en gaan we onze eerste gamedrive maken. En wat voor een! We zien neushoorns, giraffen, olifanten, wilde zwijnen, zebra's en veel van de hertachtigen. Nadat 's middags de kinderen op de leuke camping gespeeld hebben en we gegeten hebben gaan we voor de 2e gamedrive die dag. Het is ongelooflijk maar we zien een luipaard op de eerste dag!!! Hoe gaaf is dat! Ook zien we bij het meertje nijlpaarden en olifanten en wederom zien we giraffen, neushoorns en zebra's. Onze eerste dag kan niet stuk! Ja, we zijn in Afrika!!!!

Aangezien we wat dagen 'kwijt' zijn en we al geboekt hebben ( is noodzakelijk )in Etosha (nationaal park in Namibië) moeten we keuzes gaan maken. Hoe mooi Botswana ons ook lijkt, we hebben slechts 5 dagen om ruim 2000 km af te leggen. Daarbij moeten we 2 grenzen oversteken wat ook tijd kost. En dus besluiten we om Botswana door te rijden over de kalahari highway om zo, zo snel mogelijk in Namibië te komen. We maken gebruik van mooie campings onderweg. En na 3 dagen zijn we in Namibië.

Op vrijdag komen we aan op de camping die 10 km van de poort van Etosha ligt. Deze camping hadden we al in Maleisië geboekt. Daar hebben we als eerst geprobeerd om plaatsen in de camps in het park te boeken. Maar wat we ook probeerden, via verschillende organisaties, alle camps bleken volgeboekt te zijn. Op een camping aan de kalahari highway proberen we het nog 1xen wat blijkt..We kunnen ineens boeken! En dus verblijven we eerst 3 nachten buiten het park en daarna 3 nachten (op 2 camps) in Etosha! Hetgeen wat het zo gaaf maakt om in het park te overnachten zijn de waterholes bij de camping waar de dieren op af komen.

Etosha is ontzettend droog. Wanneer we er de eerste keer binnenrijden moeten we even slikken. Dit is totaal iets anders dan bijvoorbeeld Pilanesberg waar we vandaan kwamen. In het park zijn verschillende routes en deze lopen van waterhole naar waterhole. Je moet maar net geluk hebben dat er bij een waterhole wat te zien is of dat je tussendoor wat tegen komt. We zien veel giraffen, olifanten, zebra's, gemsbokken, hartenbeesten, springbokken en ook jakhalzen. Etosha is zo gigantisch groot dat je soms ook gewoon helemaal niks ziet qua dieren. Er zijn verschillende landschappen; grasland, bush, en droge vlaktes. Allemaal zo ver het oog reikt. Het is dus ook niet zo dat je in een uurtje etosha door bent. Om in ons eerste camp te komen, Halali genaamd, moeten we vanaf de poort ruim 70 km afleggen. Halali heeft een mooie drinkplaats die vooral veel olifanten lokt. Vanaf een paar meter afstand kunnen we ze bewonderen. Het is prachtig om te zien. Wij zitten wat hoger op de rotsen zodat je de olifanten vanuit de Bush tevoorschijn ziet komen. Zo gaaf!! Daarna is het genieten hoe ze zich gedragen bij de drinkplaats. We maken mee dat er een groep is van 14 olifanten met 3 baby olifantjes. Zo schattig! Ook zien we neushoorns drinken en wat springbokken. We blijven 2 nachten op dit camp en gaan daarna door naar de andere kant van het park, weer 70 km. We verblijven nog 1 nacht in Namutani. Deze kant van het park vinden wij mooier. Het is er wat groener en de waterholes zijn ook mooier. Ons doel is toch wel om echt leeuwen te zien. Maar wat we ook proberen, hoe lang we ook wachten bij een waterhole, ze komen niet tevoorschijn! Het blijft de natuur! Wel zien we weer heel veel andere dieren en is het ontzettend leuk om te zien hoe een giraffe water drinkt. Toch lastig, zo'n lange nek! Op donderdagmorgen moeten we het park verlaten. We kunnen niet langer op de camping blijven en we hebben heel Etosha ook wel gezien. (Nouja, we hebben zo goed als alle routes gereden of een deel ervan). Voordat we het park echt verlaten slaan we nog 1x rechtsaf om een waterhole te bekijken. Deze hadden we nog niet gehad omdat deze op de route naar de poort ligt. Bij de waterhole is niks te zien. Maarten draait de auto en dan ziet Martine ineens een paar auto's bij elkaar staan. Dat is altijd goed! We rijden er snel heen en ja hoor, heel relaxed in een boom ligt een luipaard! Dit keer kunnen we het beest veel beter zien dan de vorige keer in Pilanesberg. Het zijn zulke mooie beesten dat je er uren naar kan kijken. Deze luipaard is gelukkig niet constant lui want na een tijdje komt hij de boom uit en loopt sierlijk voor ons langs! Wow wow wow! Dat was Etosha. Een enorm groot, droog en stoffig park. Helaas geen leeuwen gezien maar alle andere enorme mooie beesten die zo vrij lopen is machtig om te zien. We hebben schitterende foto's kunnen maken en hadden etosha echt niet willen missen. Nu verder Namibië ontdekken. Zandduinen, bergen, canyons...we hebben nog 3 weken!

1. Tante Nienie:
    1 juli 2016
    Gaaf zeg al die dieren te zien in hun natuurlijke omgeving!
    Genieten jullie nog maar veel .
    Liefs Neline
  2. Jos:
    3 juli 2016
    Prachtig land, dat Nederland, jammer dat die foto's ontbreken... Have fun verder in Afrika!
  3. Rob & Hilma:
    8 juli 2016
    Wat een geweldig verhaal..... het is allemaal natuur.... wat een bijzondere wereld. Geniet er samen van. dikke kus van ons Rob en Hilma
  4. Hanneke Jongboer:
    11 juli 2016
    Weer een mooi verslag Martine! Fijn dat alles goed gaat,alleen even Nederland een kort bezoekje...pfff wat een gedoe maar super hoe jullie het opgepakt hebben! Ook namens Andre wil ik jullie een fijne laatste 2 weken toewensen en een goede reis terug naar Nederland. Dikke zoen!