vervolg... melbourne... en einde Australië!

18 maart 2016 - Melbourne, Australië

Wilson promotory national park is het oudste park van Australië. Wij ervaren het ook als een ontzettend mooi park.

De eerste avond dat we naar de wildlife spot gaan zien we best wel veel kangoeroes van dichtbij en van een afstand. We beginnen aan een wandeling maar weten niet of deze in een rondje loopt. Aangezien het donker begint te worden kiezen we het zekere voor het onzekere en draaien om. De volgende avond gaan we nog een keer. De wandeling is inderdaad een rondje dus we zijn van plan deze nu helemaal te gaan lopen. Voordat we op de parkeerplaats zijn zien we al een wombat. Een wombat is een erg schuchter beestje. Het lijkt op een hele grote dikke cavia. Een grappig beestje om te zien maar dus moeilijk te spotten! We beginnen aan de wandeling en zetten onze, jawel daar is hij weer,Freek Vonk ogen en oren open. We zien al gauw weer kangoeroes. Alleen, in de struiken, bij elkaar op het veld of gewoon ineens midden op het pad! Ook zien we wederom wombats! Erg gaaf! De vorige avond kwamen we mensen tegen die mega enthousiast vertelden dat ze emu's hadden gezien. Ook de man van de camping vertelde enthousiast dat we misschien wel emu's zouden zien. Wij hadden even geen idee wat een emu was. We hadden al alles verzonnen maar uiteindelijk toch even op internet opgezocht. Blijken het een soort van struisvogels te zijn!! NOUJA zeg! Die hadden we hier al bijna een keer aangereden (tja ze stonden ineens op de weg) en in Zuid-Afrika hebben we er ook genoeg gezien. Maargoed, terug naar de wandeling. Het begon al aardig donker te worden, de handgrepen van de kids werden wat steviger, (Mama, weten jullie zeker dat het een rondje is?!) En ineens stonden daar 2 emu's! Yes, ook gespot! Onze avond kon niet meer stuk. Terugrijden naar de camping is ook nog een uitdaging. Duizenden insecten vliegen op je auto af en dan moet je nog uitkijken voor depressieve kangoeroes met zelfmoordneigingen. Wij kwamen er een tegen. Zittend midden op de weg. Twee kraalogen die je aankijken en lekker blijven zitten. Deze was niet depressief genoeg en ging toch uiteindelijk maar de berm in. Wij zaten met onze neuzen op de vooruit door het remmen. Maar toch, beter 1 in de berm (na een tijdje) dan op je auto!

Verder hebben we nog een geweldige wandeling gemaakt naar Mount Oberon. Ook een hele pittige wandeling. We lopen vanaf het begin af aan alleen maar naar boven. En dat doen we een uur lang. Dat is zweten en dat voel je in je benen. Maar als je dan boven bent en je kijkt uit over het park, de giga mooie baaien en de zee dan maakt het niks meer uit! Het uitzicht op het strand is zo geweldig dat we deze ook maar eens van dichtbij gaan bekijken. Dat hebben we ook wel verdiend na zo'n wandeling. Het is een heerlijke middag op het strand. De volgende dag hebben we geen zin in nog een wandeling maar wel in nog zo'n strand. We pakken een ander strand en ook daar vertoeven we de hele middag. Na 3 dagen park gaan we verder. We verblijven nog 1 nacht op een campground aan het strand bij ninety miles Beach. Daar hebben we het hele strand voor ons alleen. Daarna verlaten we de kust van Australië en gaan we het binnenland in.

We komen uit in Traralgon. Eindelijk weer een beetje stad om ons heen! We hebben 2 campings opgezocht. De ene zit vol, bij de andere besluiten we om in een cabin te gaan slapen. Papa en mama zijn heel erg toe aan een goed bed! Na nachten slecht slapen op een half lek luchtbed, wakker gehouden te zijn door de campingbuurjongen (die kon gillen, niet normaal midden in de nacht) en even niet vastdraaien in een slaapzak roept dit bed gewoon. De camping heeft voor de kinderen alles te bieden. Een binnenspeeltuin, touwbaan, lasergameparcours, midgetgolf, zwembad en de welbekende trampoline! Toegegeven dat dit niet ons beeld is van kamperen in Australië is het wel enorm lekker om even bij te komen in de cabin! Als het aan de kinderen ligt spelen ze de hele dag in de binnenspeeltuin. Maar dat gaan we niet doen. We rijden naar een stukje regenwoud, national park Tarra Bulga. We maken een leuke wandeling door het regenwoud naar een hangbrug en naar een waterval.
Het is er erg mooi. Op de weg naar de waterval krijgen we nog knallende ruzie... met een rivierkreeftje. Het beestje gaat tekeer met zijn scharen naar ons en stop niet voordat we hem gepasseerd zijn. Arm beest! Komen er ineens 4 reuzen op zijn pad!

S middag is het dan zo ver. We hebben Marit en Melle beloofd te gaan lasergamen. Ze hebben geen idee wat ze er van kunnen verwachten, snappen niks van een laserstraal maar ze willen dit dolgraag doen. Als we de banden om hebben en de pistolen in ons hand durft Melle niet naar binnen. 'Mama, ik wil dit toch niet'. Samen met mama durft hij naar binnen. Na 1 seconde en 1 keer geschoten te hebben rent hij lachend en schietend rond! Wat een beleving en wat een lol! We hebben een leuke middag die we afsluiten door uit eten te gaan in een Spaans restaurant. We eten er heerlijke tapas. Een mooie afsluiting van deze camping. Morgen weer verder. Weer wat dichter naar Melbourne toe. De laatste 1,5 week kamperen is ingegaan. Dan moeten we de auto inleveren, over 2 weken vliegen we naar de Filippijnen!

We komen aan in de Yarra Valley. Het is een mooi gebied met parken en wijnvelden. We besluiten hier voorlopig te blijven. De eerste 2 dagen is het erg warm. 37 graden. S nachts koelt het nauwelijks af. We gaan nog naar een dierenopvang. Het is er leuk en we zien alle Australische dieren, waaronder het vogelbekdier! Wat een grappig beestje. Ook is er een dierenkliniek waar we de artsen aan het werk zien. Er is een ruimte ingericht voor de kinderen om zelf dierenarts te kunnen zijn. Marit en Melle gaan helemaal in hun rol op en weten wat ze later willen worden!
Een dag later slaat het weer om. Het is net 20 graden en er is regen regen en nog eens regen. De vooruitzichten zijn niet best en de staat van de tent wordt na 5 a 6 weken kamperen ook heel wat minder. We zeggen ons kampeer avontuur gedag. De tent gaat de prullenbak in. Alle kampeerspullen die nog netjes zijn zetten we in de keuken voor andere kampeerders en we leveren de auto in. We zijn in Melbourne!!

We zitten in een yha hostel. Een echt backpackers hostel. Grote keuken om zelf in te koken, een relaxte sfeer en toch ook nog veel ruimte. Ook ligt het hostel erg centraal gelegen namelijk op loop afstand van de Victoria market. De Markthal Rotterdam is er niks bij! De Victoria market beslaat 7 hectare en heeft voor ieder wat wils. Je kan er uren overheen struinen. Het is er altijd wel erg druk maar Melbourne is dan ook een drukke stad. Vanaf de markt rijdt er een gratis tram door het centrum. Heerlijk, dit scheelt een hoop geloop! Melbourne staat bekend om zijn evenementen. Als wij er zijn start net het Moomba weekend. Een heel weekend vol kermis, muziek, spelletjes en sport aan de Yarra rivier. Marit ontpopt zich tot een echte festivalganger. Ze vind het leuk om bij de muziek op het grasveld te zitten en dan natuurlijk wat lekker te eten, een hotdog met frietjes ofzo! Melle kijkt zijn ogen uit bij de skatebaan. 1 dag kijken we naar de skateboarders de volgende dag worden er salto's en nog meer ongelooflijke dingen met een step gedaan. Als we niet gezegd hadden dat we verder zouden lopen zou hij er nog staan!
Ook is melbourne natuurlijk de stad van de sporten. En dus kopen we kaartjes voor de rugby wedstrijd. De melbourne rebels tegen de reds. De nummers 3 en 4 tegen elkaar. We hebben een erg leuke avond waarbij we proberen de spelregels te volgen maar het toch makkelijker is om maar gewoon mee te juichen met de menigte :-)
Uiteindelijk winnen de melbourne rebels op het nippertje! Het was nog spannend ook! Mooi om te zien dat hier de supportes door elkaar zitten. Dan hoor je weer in koor 'reeeeeebels' zingen achter je en vervolgens juicht de buurman naast je voor de 'reds'. Dat is bij Ajax - Feyenoord wel even anders! Als de wedstrijd afgelopen is worden we nog getrakteerd op een mooie vuurwerkshow ter afsluiting van de tweede dag van het Moomba festival.

Melbourne is ook de gelegenheid voor Melle om een bezoek te brengen aan de kapper. Maar naar welke kapper ga je dan?! We lopen 2 dagen uit te kijken naar kappers en uiteindelijk stappen we maar een zaak in. We mogen gaan zitten en met een 'next' zit Melle na een tijdje wachten op de stoel. Ik begin maar met een 'just a little bit', en dat doet de kapper dan ook. Het is wel erg weinig wat eraf gaat dus ik geef aan dat er wel wat meer af mag. Dan komt de schaar erbij en wordt er geknipt. (O help, Cocky!!, in juli zitten we weer bij jou op de stoel!!!) Als ik maarten vraag of hij ook nog geknipt wil worden zegt eigenlijk zijn gezicht al genoeg! Ik zie een hap hier en daar eruit bij Melle en we houden ons hart vast voor het resultaat. Uiteindelijk is dat mwoh. Melle loopt niet voor schut en met een beetje gel kunnen we zijn coupe rommelig genoeg maken zodat de happen niet opvallen. Dat was dus de laatste keer naar de kapper voor Melle. Eens kijken wanneer Maarten gaat...

De volgende dag vinden we ook voor maarten een kapster en die knipt zo goed dat martine de dag erna gaat.

Het zijn lekkere dagen in Melbourne. De ochtenden doen we rustig aan. Ontbijten, schoolwerk met de kinderen en relaxen. Tegen lunchtijd gaan we de stad in en kopen we broodjes en smoothies om lekker in een park op te eten. Op woensdagavond is er een summernight bij de Victoria market. Dan zijn er alleen maar eettentjes met muziek en dans. Erg gezellig sfeertje!

Vandaag is het weer omgeslagen, gisteren 31 graden vandaag net 20 met regen en harde wind. Het is tenslotte herfst hier. Het geeft niks. Wij zijn aan het relaxen in het hotel. Maarten en Melle zijn nu nog naar een voetbalwedstrijd in het stadion en ik heb met Marit een bioscoopavondje gehad op de kamer.

Zo sluiten we Australië relaxt af, op naar de filipijnen!

1. Kees:
    18 maart 2016
    En weer een jaloersmakend verhaal. Bah, wat hebben jullie het daar lekker naar het zin. Als dit de voorbode is voor de rest van jullie reis, dan gaan jullie nog veel leuke dingen mee maken.
    Veel plezier nog de laatste dagen en we zien uit naar jullie belevenissen in (of is het nu op) de Filippijnen. Waarschijnlijk weer een cultuurschok.

Groetjes
  2. Marianne Jongboer:
    18 maart 2016
    Wat leuk om weer een stuk van jullie reis ´ mee te maken´.Je schrijft heel beeldend Martine en lekker uitgebreid! Veel plezier op de Filipijnen,ik kijk alweer uit naar het volgende verhaal.
    Marianne
  3. Ylse:
    18 maart 2016
    Leuk om te lezen weer! Mooie en gezellige avonturen met elkaar!
    Groetjes van de Sjardijntjes
  4. Rob & Hilma:
    18 maart 2016
    Wat een spannend verhaal... super leuk om te lezen. Je ziet alles voor je...!!! De dieren ga ik nog weleens bekijken via Freek Vonk zijn filmpjes..
    En vuurwerk kijken is ook niet verkeerd. Over het paintballen en rugby zeg ik maar niets.... hahaha je moet er maar van houden. Wat een ervaringen!!! Geen dag hetzelfde. Genieten jullie maar en een goede vlucht naar de Fillepijnen. Wij kijken alweer uit naar het volgende verhaal...Liefs Rob en Hilma
  5. Lara:
    18 maart 2016
    Jippie, weer een verhaal! Heel erg leuk!
    Wanneer komen er weer foto's? :)
    Veel plezier op de Filipijnen! xx
  6. Tante Nienie:
    19 maart 2016
    Hallo, wat beleven jullie veel spannende avonturen zeg!!
    Dan is het hier in Maasssluis maar saai !
    Goedereis naar de Filipijnen, en hopelijk hebben ze daar lekkere bedden !!
    Groetjes Neline
  7. Arjan en Miranda:
    19 maart 2016
    Jullie laatste dag in Australië vandaag... Op naar het volgende avontuur!! groetjes van Miranda en mij
  8. Ellie:
    21 maart 2016
    Dat was één hoofdstuk van jullie reisboek. Veel plezier met de rest van het verhaal. Waarschijnlijk iets minder gecultiveerd, maar meer in jullie straatje!
  9. Oma Jongboer:
    27 maart 2016
    bedankt voor jullie gezongen felictatie wat leuk van zover Vandaag fotos gezien Goede reis verder en geniet ervan Liefs Oma Maartje
  10. Oma dini:
    27 maart 2016
    Ben nu thuis van vacantie op Teneri..? Opfe nu jullie vehaal wat beleven jullie veel