Maleisië

12 juni 2016 - Kuala Lumpur, Maleisië

We zijn in Kuala Lumpur en weten eigenlijk niet zo heel goed waar we heen willen. We hebben geen zin om heel lang in de bus te zitten. Dat hebben we in Sumatra vaak genoeg gedaan. Het lukt ons om hele goedkope tickets te boeken naar de Perhentians Islands en dus zitten we een dag later in een propeller vliegtuigje op weg naar de andere kant van Maleisië. Met een super snelle boot worden we afgezet op Kecil. Melle vind de speedboot ontzettend cool en kan niet stoppen met lachen. We hebben een huisje op palen met uitzicht op de zee en aan het strand. We moeten weer even wennen aan het stapje terug doen qua luxe maar naar een dag is dat ook weer ok. We merken dat we ontzettend verwend zijn. Wat andere dit het paradijs op aarde noemen hebben wij de vergelijking van de eilanden op de Filipijnen. We beseffen dat we wat bewuster moeten genieten en als we foto's terugkijken die we dan gemaakt hebben zien we ook echt wel dat dit niet alledaags is. Al helemaal niet als we uitrekenen dat we over 10 weken landen op Schiphol! We gaan dus genieten en dat doen we lekker rustig aan. De zee is heerlijk. Lekkere golven, schoon, helder en de temperatuur is ook goed.(graadje of 30) Maarten gaat voor het eerst deze reis duiken. Door zijn werk als (ex) brandweerduiker heeft hij dat diploma om kunnen zetten in een PADI (internationaal duikdiploma) en daar gaat hij nu gebruik van maken! De duikschool heeft andere tijden dan alle andere duikscholen. De duikschool begint (ochtend duik) om 7.30 uur terwijl de rest om 9 uur begint. Zijn eerste duik, duikt hij met in totaal 3 mensen en de 2e duik is hij alleen met een (in opleiding) instructrice . Hij ziet hele scholen baracuda's, een paar pijlstaartroggen, kogelvissen en haaien. Het is fantastisch. Een keer duikt hij bij een groot rif de andere keer gaat hij wrakduiken. Er liggen 3 politieboten die vol met vissen zitten. Als ze boven komen liggen er 5 andere boten om te beginnen met hun duik hahaha toch prettig die andere tijden. Martine twijfelt heel even om ook haar PADI hier te gaan halen maar dat zou 3 dagen kosten. Aangezien alles in het Engels is, ook het theorie examen, doet ze het toch niet. Wel gaan we nog een snorkeltocht doen. En dat is fantastisch! Het koraal vinden we mooier dan op de Flipijnen en we snorkelen met een hele grote schildpad en haaien! Weer een vinkje van de lijst; schildpad en haaien gezien! En zo genieten we ook weer heel erg van dit eiland.
Een ochtend pakt Marit de snorkelspullen en zwemt een eindje weg. Als we haar al een tijdje niet meer zien gaat Martine even kijken. Marit is een heel, maar dan ook een heel eind weg aan het snorkelen. Oeps, dat is even iets te ver. Het kwam ook wel door de stroming die haar had meegenomen waardoor ze snel een eind weg was.
Ze kan echt al zo goed zwemmen en dat is zo heerlijk ontspannen voor ons. We kunnen ons gewoon niet voorstellen hoe het zou zijn geweest als ze hun zwemdiploma's niet zouden hebben! Na een week op het eiland gezeten te hebben checken we uit. Daarna ben je even bezig om van het eiland af te komen. Je moet eerst een watertaxi nemen die je naar de fastboat brengt. Daarna brengt de fastboat je in een half uur naar het vaste land. Op de heenweg gingen we in de ochtend naar het eiland toe. Het water was toen als een spiegel zo glad. Deze middag is dat totaal anders. Er is wind dus ook golven. De boot klapt op de golven en we vliegen echt de lucht in. Iedereen moet zich stevig vasthouden. Een keer komt het kussen waarop maarten zit, met maarten en al los van de bank. Het is niet leuk meer. Marit zit met haar ogen dicht en voor melle is de lol op de speedboot er ook af. 'Mama, het komt toch wel goed?' We zijn blij als we van de boot af kunnen. Door de klappen met de boot hebben we allebei de volgende dag spierpijn in rug en schouders. Maargoed, vanaf het vaste land nemen we, voor het eerst deze reis, een nachtbus die ons weer naar de andere kant van Maleisië brengt namelijk het eiland Langkawi. De nachtbus vertrekt om 20.30 uur en maakt dan nog een paar stops. Daarna rijdt deze door tot 6.30 uur in de ochtend. De airco staat aan in de bus en het is echt heel erg koud. Marit en Melle slapen gelukkig heel goed. Wat een kanjers weer!

Als we bij de haven aankomen nemen we de Ferry naar Langkawi. Deze bootreis verloopt rustig! Langkawi is een belastingvrij eiland en daar houden we van. De ochtend brengen we dus ook door in de shoppingmall. Nu klinkt dat heel wat een shoppingmall maar dat valt wel een beetje tegen hoor. Er zijn een stuk of 20 winkels waarvan er 19 niet leuk zijn. In de andere winkel gaan we wel los! Met 3 tassen komen we terug!
De volgende dag is Martine jarig! We huren een auto zodat we het eiland rond kunnen. Eerst gaan we naar een kabelbaan. Deze gaat hoog de bergen in en vanuit daar kan je op een brug tussen 2 bergen lopen. Als we aankomen zien we dat de berg in de wolken ligt. Dat gaan we dus maar niet doen. We lopen naar een 3d museum. Wat is het daar leuk! In het hele museum zijn er schilderingen die in 3d geschilderd zijn, op zo'n manier dat je zelf ook in de afbeelding verdwijnt als je er een foto van maakt. We maken heel veel foto's en het is echt leuk! 'S middags gaan we dan toch met de kabelbaan de berg op. Als we boven staan hebben we een mooi uitzicht..... voor ongeveer 10 seconde! Vanachter de berg aan beide kanten komen wolken. Zodra de wolken bij elkaar zijn begint het te waaien en te regenen. Het is wel een gaaf gezicht om de wolken zo te zien bewegen. Het effect is alleen wat minder. Sta je dan in je korte broek en shirt in de regen op een berg waar je alleen met de kabelbaan weer af komt. Aangezien het ook erg hard waait vinden we het niet heel prettig om in het karretje naar beneden te gaan. We wachten dus even, eten wat chips, en hopen dat het gaat opklaren. Dat doet het niet dus we moeten wel naar beneden. Gelukkig valt het ritje mee en kunnen we zeggen dat het ook dit jaar op martine haar verjaardag toch nog heeft geregend! We stappen de auto in en rijden naar een ander stukje van het eiland. het stuk waar veel hotels en resorts aan het strand liggen. Als we die straat inrijden hebben we allebei zoiets van, yes, dit is veel leuker dan waar we nu zitten. We gaan bij 2 hotels kijken of het wat is en besluiten de volgende dag uit te checken bij het huidige hotel en een hotel te nemen aan het strand!

De volgende dagen brengen we bij het strand door. Marit en Melle krijgen allebei een schuimrubberen boardje zodat ze lekker in de golven kunnen spelen. Want die zijn er op Langkawi wel! Echt erg hoog, maar ze kunnen er heerlijk in spelen. In de winkelstraat is het s avonds erg gezellig. Kraampje langs de kant van de weg en alle winkeltjes zijn open. Marit houdt echt van dit sfeertje. We ontdekken ook een boekenwinkel met boeken in heel veel talen. Gelukkig ook met ontzettend veel Nederlandse boeken! We kopen er een dag wat boeken, lezen stevig door en de dag voordat we vertrekken kunnen we de gelezen boeken weer inleveren voor andere boeken! Lekker hoor. We kunnen 2 ongelezen boeken meenemen naar Afrika! Want Afrika komt zo langzamerhand wel dichterbij. In het hotel gaan we ons daar een beetje op voorbereiden. We zoeken campings op en lezen veel op internet.

Na Langkawi gaan we een eiland lager gelegen namelijk Penang. We gaan naar Georgetown. Een leuke stad met China town en little India. Erg multicultureel dus. Ons hotel ligt ideaal op loopafstand van de winkels en china town en little India. S avonds eten we bij een foodmarket. Dat zijn allemaal kraampjes met hun eigen specialiteit. Je besteld wat, geeft je tafelnummer door en dan wordt het vanzelf gebracht. Ideaal dus, iedereen kan zelf kiezen waar hij of zij zin in heeft. Melle eet sushi, Marit burritos, Martine loempia's en Maarten rijst!
Vanuit georgetown maken we een uitstapje naar Penanghill. Met een treintje gaan we hoog een berg op. We hebben fantastisch uitzicht over georgetown. Op de berg lopen we wat rond en kunnen de kinderen spelen. Daarna gaan we weer naar beneden. We brengen nog een bezoek aan het upside down museum, dat geeft een hoop leuke foto's! Hoe het nou precies zit weten wij ook niet meer ;-) Op vrijdag is Maarten jarig! Als verassing voor de kinderen gaan we naar een adventurepark. In het park liggen allerlei klim en klauter parcoursen waarbij je jezelf, in een tuigje, moet zekeren. De kinderen vinden het ontzettend stoer! Als we aankomen zijn sommige onderdelen nog nat. En dus klimmen we als eerste een toren op om een vrije val te maken! Marit en Melle springen vanaf 12 meter naar beneden en wij mogen vanaf 20 meter! Zo stoer dat Marit en Melle het gewoon doen!! We hebben een hele leuke dag in het park waar echt genoeg te doen is. In de middag zijn we eigenlijk alleen maar op 1 parcour te vinden. Hoog boven de grond, tussen de bomen, jezelf zekeren, lopen door netten, en andere obstakels en als laatste een lange zipline! Een heerlijke verjaardag die we afsluiten met taart en sushi eten! De volgende dag zakken we weer een eiland.

We hebben op Pangkor via airbnb weer een leuk appartement gevonden. Dit keer zelfs met zwembad erbij en het strand op loopafstand. We genieten van het mooie weer en de prachtige stranden. We gaan naar verschillende stranden. Het strand op loopafstand van ons appartement is niet heel mooi en dus zoeken we mooie plekjes op. En die hebben we op dit eiland snel gevonden! Een morgen gaan we naar een Nederlands fort. De Nederlanders zijn hier in de VOC tijd aan land geweest. Het fort is niet heel spectaculair, maar in het dorpje waar het fort ligt, ligt ook een jungleweg naar een verborgen strand. We zijn als enige op het prachtige witte strand. Een ander strand/baai vinden we verderop in een ander populair dorpje. Het is er heerlijk! Naast dat er een eetcafé is met westers (!) eten en ligbedden (serieus,het is voornhet eerst deze reis dat we gebruik maken van de ligbedden! Oke, ze zijn dan ook wel gratis....) is de zee er helder en het strand een plaatje. Aangezien we het appartement voor 4 dagen hebben en dan eigenlijk nog geen plannen hebben besluiten we nog 3 dagen aan dit strand te vertoeven. We vinden een mooi hotel op loop afstand van dit strand en doen verder de laatste dagen niks! Marit en Melle hebben het erg naar hun zin op het strand. Ze zijn zo vrij, en aangezien het lekker rustig is kunnen wij ze ook vrij laten. Ze spelen met touwen, schommels en andere dingen, maken mooie zandkastelen en spelen heerlijk in de zee. Een keer mogen ze met Maarten mee op een waterscooter. Iets wat ze al heel lang wilden. Ze glunderen als ze op de scooter stappen. Marit vindt het fantastisch. Zelf gassen en sturen, zo cool, zijn haar woorden! Melle lijkt wat meer op zijn moeder... hij vindt het niet fijn om zo ver van de kust te zijn. We hebben de hele week heerlijk weer. De luchten zijn blauw en de temperatuur is hoog. S avonds zitten we aan het strand te eten terwijl we de zon in zee zien zakken. We genieten hier erg bewust van aangezien dit echt de laatste dagen zijn op een tropisch strand! De dagen vliegen voorbij en dan is het ineens nog maar 3 dagen voordat we naar Afrika gaan. We moeten dus wel weer richting Kuala Lumpur. Op zaterdagmorgen pakken we de boot en de bus en komen we eind van de middag aan in Kuala Lumpur.
Aangezien we al in Kuala Lumpur geweest, hebben we niet heel veel behoefte om de zondag daar door te brengen. We hebben als verassing voor de kids een leuk uitje geboekt. We gaan naar Sunway Lagoon. Een groot waterpretpark! Alleen maar glijbanen en zwembaden! Het is er zo leuk! De kinderen kunnen hun ogen niet geloven dat we hier echt zijn. Glunderend en springend staan ze voor de ingang! We vermaken ons de hele dag in het park. De glijbanen zijn spectaculair en we kunnen er geen genoeg van krijgen. De kids gaan in alle glijbanen mee, behalve 1. Daar mogen ze niet in en dat is maar goed ook. Het is de glijbaan waar je op een glazen plaatje staat in een koker. Er wordt dan afgeteld en dan schiet het plaatje onder je vandaan en val je met een enorme vaart de glijbaan in. Maarten gaat als eerste en vindt het leuk. Daarna gaat Martine en die komt echt met knikkende knieën eruit...brrr... nooit meer! En zo komen we onze laatste dag in Maleisië dus goed door. We eten nog wat bij een restaurant waar alles wat er mis kan gaan met de bestelling ook mis gaat. We vergeven het de arme man maar. Hij zegt zelf een beetje in de war te zijn..

Morgen vliegen we naar Afrika. Azië laten we achter ons. We gaan naar ons 3e continent toe. We zijn er ook wel aan toe. We willen weer omgaan met andere mensen. Een andere cultuur, andere luchten en fantastische dieren!!

1. Marianne Jongboer:
    12 juni 2016
    Wat heerlijk allemaal! Waarom komen jullie weer terug......? Nu maar weer genieten van een nieuw avontuur in Zuid Afrika. xxx
  2. Ylse:
    12 juni 2016
    Hoi Marit,

Wat heb je een mooie vissen gezien in het water. Is vind het stoer dat je zo hoog durfde te klimmen en springen. Ook moest ik erg lachen om de foto's van het op z'n kop museum. Ik ging op school voor de klas optreden en een liedje zingen. Gister had ik een medaille gewonnen met turnen. De eerste plek. In welk vliegtuig ga jij? Ik hoop dat je het leuk vindt in Afrika. Ik ging vandaag nog vliegeren op het strand. Dag Marit. Groetjes Ylse xxx
  3. Ellie:
    13 juni 2016
    Hoi allemaal. Zo, en weer zijn jullie een hoofdstuk verder in jullie reisboek. Het gaat toch wel hard allemaal. Mooie verhalen en belevenissen om later vaak aan terug te denken, maar nu vooral nog in te staan en van te genieten.
    Een beetje laat, maar alsnog van harte gefeliciteerd allebei, Martine en Maarten. Ook dat gaat gewoon door.
    Veel plezier en nog heel veel moois in Zuid Afrika gewenst!
    Groetjes, Ellie